Πέμπτη, 22 Δεκεμβρίου 2011

ΚΑΙΡΙΚΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ

Η Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία είχε προειδοποιήσει με έκτακτο δελτίο πρόγνωσης καιρικών φαινομένων για την επιδείνωση του καιρού, από τα δυτικά.Ήδη από το βράδυ της Τετάρτης, πνέουν σε πολλές περιοχές θυελλώδεις άνεμοι 8 Μποφόρ, σημειώνονται ισχυρές χιονοπτώσεις στη Βόρεια Ελλάδα και σφοδρές καταιγίδες πλήττουν τα νότια διαμερίσματα, με αποτέλεσμα να έχουν δημιουργηθεί προβλήματα.

Λίγα λόγια για τους ανέμους.

Με τον όρο άνεμο εννοούμε κάθε ρεύμα ατμοσφαιρικού αέρα που έχει κάποια σχετική ταχύτητα ως προς το έδαφος.Για τους ανέμους η οριζόντια κίνηση του αέρα είναι αυτή που έχει σημασία καθώς η κατακόρυφη συνιστώσα είναι μικρή και ονομάζεται ρεύμα.
Η πρωταρχική αιτία γέννησης είναι η διαφορά θερμοκρασίας του αέρα που με την σειρά της δημιουργεί διαφορετικές βαρομετρικές πιέσεις μεταξύ περιοχών.
Προσδιορίζεται από δύο στοιχεία:τη διεύθυνση και την ταχύτητα ή έντασή του.Τα δύο αυτά στοιχεία προσδιορίζονται αντίστοιχα από τους ανεμοδείκτες και τα ανεμόμετρα.Η διεύθυνση του ανέμου αναφέρεται στο σημείο του ορίζοντα από το οποίο πνέει ο άνεμος(προσοχή!όχι προς τα που πνέει ο άνεμος).Σχετικά με την ταχύτητα του ανέμου χρησιμοποιούμε τις εξής μονάδες: 1)m/sec, 2)km/h, 3)μίλια ανά ώρα (m.p.h) και 4) ναυτικά μίλια ανά ώρα ή αλλιώς κόμβοι (knots).
Από τις αρχές του 19ου αιώνα ο Άγγλος ναύαρχος Sir Francis Beaufort επινόησε και πρότεινε μια καθαρά εμπειρική ανεμομετρική κλίμακα που φέρει το όνομά του και χρησιμοποιείται και σήμερα.Η κλίμακα αυτή είναι απεικονίζει την ένταση του ανέμου σε 12βαθμούς και βασίζεται στην παρατήρηση των αποτελεσμάτων του ανέμου σε ξηρά και θάλασσα.

Για την μετατροπή στην κλίμακα Beaufort(Β) εφαρμόζονται οι σχέσεις:
u=0,863 x B^3/2
όπου u είναι η ταχύτητα του ανέμου σε m/s και B οι βαθμοί Μποφόρ. Αν η ταχύτητα
u=1,625 x B^3/2 (όταν η ταχύτητα μετριέται σε κόμβους)
u=3,01 x B^3/2 (για km/h)
Αντίστροφα, το μέγεθος Μποφόρ μπορεί να υπολογιστεί προσεγγιστικά από την ταχύτητα του ανέμου με τη σχέση
B=(u+10)/6
η οποία ισχύει ικανοποιητικά για μεγέθη μεταξύ 3 και 10.



















Λίγα λόγια για το χιόνι

Το χιόνι αποτελείται από παγοκρυστάλλους που προέρχονται από ορισμένα νέφη που φθάνουν μέχρι το έδαφος χωρίς να τακούν.Αυτό προυποθέτει το στρώμα του αέρα κάτω από το σύννεφο και μέχρι το έδαφος να έχει θερμοκρασία μικρότερη από μηδέν βαθμόυς Κελσίου.
Οι παγοκρύσταλλοι του χιονιού παρουσιάζουν πολύπλοκους εξαγωνικούς συνήθως σχηματισμούς διαμέτρου 1-3mm.
Όταν η θερμοκρασία του αέρα είναι μεταξύ -10 και 0 βαθμούς Κελσίου τότε οι παγοκρύσταλλοι του χιονιού παρουσιάζουν υγρή επιφάνεια και με την σύγκρουση μεταξύ τους κατά την πτώση τους σχηματίζουν τις γνωστές νιφάδες χιονιού με ακανόνιστο σχήμα και μεγάλες διαστάσεις και γι' αυτό το λόγο πέφτουν σιγά σιγά.
Πολλές φορές το χιόνι τήκεται μερικώς και πέφτει στο έδαφος σαν λεπτή ψυχρή βροχή που ονομάζεται χιονόλυτος ή κοινώς χιονόνερο.
Το χιόνι μετριέται με το ύψος του χιονοστρώματος ή με το ισοδύναμο νερό που παίρνουμε όταν λιώσουμε το χιόνι που είναι τοποθετημένο στο βροχόμετρο.
Το έδαφος απορροφά από το χιονόστρωμα μεγαλύτερες ποσότητες νερού από τις βροχοπτώσεις.Η τήξη του χιονιού την άνοιξη αναστέλλει την αύξηση της θερμοκρασίας του περιβάλλοντος,γιατί σημαντική ποσότητα της ηλιακής ακτινοβολίας καταναλώνεται για την τήξη του χιονιού και όχι για την θέρμανση του εδάφους.Μεγάλη σημασία έχει επίσης η ημερομηνία του πρώτου και τελευταίου χιονιού μέσα στο έτος,καθώς και το μέγεθος της χιονοκάλυψης για γεωργικούς ιδιαίτερα σκοπούς.
Το χιόνι έχει αρνητική επίπτωση στις συγκοινωνίες όταν έχει σημαντικό ύψος και με την συμβολή του πάγου,γι' αυτό το λόγο πρέπει να είμαστε προσεχτικοί.

Οι οδηγοί οχημάτων επιβάλλεται:
• να φροντίζουν το όχημά τους να έχει αντιολισθητικές αλυσίδες.
• να χρησιμοποιούν πάντα τις αντιολισθητικές αλυσίδες όπου υπάρχουν ειδικές συνθήκες κυκλοφορίας (παγετός, κ.λπ.).
• να φορούν πάντα τη ζώνη ασφαλείας.
• να ενημερώνονται για τον καιρό και την κατάσταση του οδικού δικτύου αν πρόκειται να ταξιδέψουν.
• να ελέγχουν την καλή λειτουργία των συστημάτων του αυτοκινήτου τους.
• να φροντίζουν ώστε να είναι εφοδιασμένοι με αρκετά καύσιμα.
• να μειώνουν ταχύτητα και να αφήνουν αρκετή απόσταση από το προπορευόμενο όχημα για να μπορούν να σταματήσουν με ασφάλεια.
• να μη φρενάρουν απότομα γιατί υπάρχει κίνδυνος να εκτραπούν της πορείας τους. Με τον ίδιο τρόπο να λειτουργούν και όταν πρόκειται να επιταχύνουν ή να στρίψουν.
• να έχουν αναμμένα τα φώτα πορείας για να γίνονται πιο εύκολα αντιληπτοί, ιδαιίτερα όπου δεν υπάρχει μεγάλη ορατότητα.
• να διατηρούν τα φώτα και τους υαλοκαθαριστήρες του οχήματός τους πάντα καθαρούς.
• να οδηγούν με χαμηλή ταχύτητα για να έχουν τη δυνατότητα ελέγχου του οχήματός τους.
• να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί όταν διασχίζουν γέφυρες, ανισόπεδες διαβάσεις και δρόμους που δεν είναι πολυσύχναστοι.
• αν οδηγούν σε επαρχιακό δρόμο, να αποφεύγουν τους χιονισμένους χωματόδρομους.
• να έχουν στο νου τους ότι ενδεχομένως να χρειαστεί πολύ μεγαλύτερος χρόνος για να ακινητοποιήσουν το όχημά τους όταν οδηγούν σε παγωμένο δρόμο.
Σε περίπτωση που ακινητοποιηθεί το όχημά τους:
• να μην προσπαθήσουν να «γκαζώσουν» για να απεγκλωβιστούν, γιατί οι τροχοί κινδυνεύουν να εισχωρήσουν ακόμα πιο βαθιά ειδικά σε πολύ χιονισμένα σημεία.
• να μετακινήσουν δεξιά και αριστερά τους τροχούς μερικές φορές προκειμένου να διώξουν το χιόνι από τους τροχούς.
• να ειδοποιήσουν αμέσως τις αστυνομικές αρχές.
• να παραμείνουν στο αυτοκίνητό τους και να ανάβουν τη μηχανή για 10 λεπτά ανά ώρα, ελέγχοντας ώστε η εξάτμιση να είναι καθαρή από χιόνι.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου